Monday, June 11, 2007

!!زمااااااااااااان وأنا صغير


!!ليت الطفولة تعود يوماً
زمان واحنا صغيرين كنا غير دلوقتي خالص
في الشكل والتطبيق
زمان كنت تلاقي الشجاعة والاقدام
اكيد ولو مرة مسكت ضفدعة أو وانت لسة نونو مسكت صرصار
يععععععععععععع
أو ممكن تكون مسكت نار مثلاً ولا همك
ولما كبرنا...علمونا الخوف والجبن...قالوا عشان تعيش
زمان تلاقي الصدق والصراحة
اكيد فاكر جارتكو اللي الحاجة ياما قالت ان لسانها زي العقربة
أو ان عينيها تفلق الحجر
وانت بمنتهى البساطة قلتلها أو طلبت منها تشوف لسانها
أو جبتلها حجر وطلبت منها تستخدم ألعابها السحرية وتفلقه بعينيها
كان ممكن تقول لأي حد انك بتحبه
وممكن تقول لأي حد انك بتكرهه
ولا كان يهمك أتخن تخين
لما كبرنا...علمونا الكدب والنفاق...قالوا دبلوماسية ولباقة
كنت تتفرج على أفلام ومسلسلات الكارتون
وتقعد تتخيل
انت علاء الدين ومعاك المصباح
أو بيتر بان أو سندباد وهتلف العالم في سفينة
أوانت ماهر...هتركب مازنجر وتقتل أبو الغضب
أو انت كابتن ماجد...وهتكسب كاس العالم
او انت سوبر مان بتطييييييييييير.. قوتك خارقة وهتنقذ العالم
كان ممكن حد يسألك
نفسك تطلع ايه لما تكبر
تقول له: نفسي اطلع القمر
ساعات يبقى نفسك تطلع مهندس
وساعات تحلم تبقى ظابط
أو دكتور
أو حتى رئيس جمهورية
أو حتى تبقى زيي وتحكم كوكب بحاله
لما كبرنا
بقى أحسن أحلامنا اننا نلاقي وظيفة بمية وخمسين جنيه
بقى حلمك تبقى كاشيير في محل عصير قصب
أو جارسون في مطعم كشري
وانت صغير كان أبوك وأمك بيحلمو تحقق اللي مقدروش يحققوه
كانوا بيبنوا عليك أحلام كبيييييييييييرة قوي
لما كبرنا...خيبنا أمل نفسنا قبل ما نخيب أملهم
وانت صغير كنت تعيط
محدش يقولك متعيطش
كنت تضحك
محدش يقولك متضحكش
كنت تلعب
محدش يقولك متلعبش
ولما كبرنا
بقى العياط ضعف
والضحك هيافة
واللعب عبط
يا ريتني فضلت صغير ما كبرتش

1 comment:

غجرية said...

من يأخذ العمر و يعيد لى الطفل و الجهل القديما
some times i thought i wish to b kid a gain but know wat am not really that sure mayb it is not that bad to b big